Kahwin.............
ada anak...........
pertemuan dan...........
perpisahan.......

itu semua boleh terjadi berkali-kali,
Tapi,
Alam persekolahan datang hanya sekali.
Tak kira walau hebat ke tak,itulah memori pahit manis yang akan kekal buat selama-lamanya

Followers

JOM SHOPPING=)

pendapat readers mengenai blog ini.....

like like like

Tuesday, November 29, 2011

~~~~Allah Sayangkan Kita~~~~

Assalamualaikum to All readers....
wah da lama yup aku tidak post entry yang terbaru...
Alhamdulillah..
Entry kali ini bertajuk

'Allah sayangkan kita'..

 Allah maha mengetahui lagi Maha Bijaksana terhadap hamba-hambaNya...Dia tahu apa yang terbaik dan apa yang tidak baik untuk hamba-hambaNya..
  Allah sayangkan kita sebab itu Dia memerintahkan yng mana yang baik yang mana yang buruk untuk hambaNya lakukan..
antaranya.........

Allah sayangkan kita...
Allah mengutuskan Nabi Muhammad S.A.W kepada umat manusia...
agar
 dapat menyampaikan khabar gembira kepada orang-orang yang bertakwa dan beriman kepada Allah dan juga sebagai pemberi peringatan terhadap azab yang disediakan kepada mereka-mereka yang selalu melakukan maksiat dan yang tidak mengakui keesaan Allah...
Firman Allah...
Dan tidak Kami utuskan engkau (Muhammad) melainkan sebagai rahmat untuk alam sejagat” (Al-Anbiya’:21)

Allah sayangkan kita..
Allah  memberikan umat islam sebuah kitab yang diturunkan kepada Rasulullah melalui perantaraan malaikat Jibril yakni al-Quran
agar
dapat dijadikan sebagai panduan dan rujukan kepada umat manusia dalam menjalani kehidupan
Firman Allah s.w.t. dalam surah Al-Maidah ayat 15-16 :
"Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya dari Allah dan kitab yang memberi penerangan. Dengan kitab itu Allah menunjuk orang-orang yang mengikuti keredaanNya ke jalan keselamatan dan dengan kitab itu pula Allah mengeluarkan orang-orang itu dari gelap gelita kepada cahaya terang benderang dengan keizinanNya dan menunjuk mereka ke jalan yang lurus".


Allah sayangkan kita..
Allah melarang Umat manusia melakukan zina  dan menggalakan pernikahan
agar
 nasab sesebuah keturunan  dapat terjaga dengan baik dan dapat  menjalinkn hubungan silaturahim antara sesama manusia...
Firman Allah
"Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat yang membawa kerosakan.” (Surah Al-Israa’: 32)

Allah sayangkan kita...
Allah melarang umat manusia daripada melakukan perhubungan sesama jenis dan menghalalkan perhubungan yang berlainan jantina yakni antara lelaki dan perempuan dengan akad nikah yang sah...
agar
umat manusia tidak lari daripada fitrah yang sebenar dan juga untuk mengembangkan zuriat anak Adam di atas muka bumi ni dan juga untuk mengelakkan daripada tersebarnya penyakit-penyakit kelamin


Allah sayangkan kita...
Allah memerintahkan  kaum perempuan supaya sentiasa menutup aurat
agar
 dapat menjauhkan mereka daripada menjadi mangsa nafsu lelaki...
Firman Allah
“Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman: ’Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan khumur (Ind: jilbab)nya ke dadanya…’” (Annur:31)


Allah sayangkan kita... 
Allah melarang kita daripada mengumpat,mencela,memberi gelaran yang buruk, berperangsangka buruk dan membuka aib orang lain
agar
hubungan ukhuwah silaturahim antara sesama manusia sentiasa terjalin dan hidup aman  harmoni...
Firman Allah“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) nencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.  Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.”
(Al-Hujuraat ayat 11 hingga 12 )
Allah sayangkan kita
Allah memerintahkan kita agar sentiasa mendirikan solat
agar 
dapat  menguatkan fizikal dan rohani umat manusia...
Firman Allah 
“Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan keluarkanlah zakat, dan rukuklah kamu semua (berjemaah) bersama-sama orang-orang yang rukuk.” (Surah al Baqarah ayat 43)

Allah sayangkan kita...
Allah mmerintahkn umat islam agar mengeluarkan zakat...
agar...
dapat mendidik sifat saling memberi dan bersyukur dalam hati manusia...
Firman Allah
“Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan keluarkanlah zakat, dan rukuklah kamu semua (berjemaah) bersama-sama orang-orang yang rukuk.” (Surah al Baqarah ayat 43)


Allah sayangkan kita..
Allah melarang kita daripada menyebarkan  fitnah dan mengadu domba..
agar
 dapat menjauhkan pertelingkahan dan perpecahan dalam kalangan manusia..
Firman Allah
“Sesungguhnya orang-orang yang suka menghebahkan tuduhan yang buruk dalam kalangan orang yang beriman, mereka akan mendapat azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat, dan ingatlah! Allah mengetahui segala perkara, sedangkan kamu tidak mengetahui yang demikian”.(surah An-Nur ayat 19)


Allah sayangkan kita...
Allah memberikan kita ujian dan dugaan kepada umat islam berdasarkan kemampuan manusia itu sendiri
agar..
dapat menentukan sama ada kita dalam golongan orang-orang yang bertakwa dan beriman kepada Allah serta melatih sifat sabar dan ketabahan dalam diri umat manusia...
Firman Allah
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan "kami telah beriman " sedangkan mereka tidak diuji?Dan sesungguhnya kai telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,maka sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang berdusta" (surah al-Ankabut, ayat 2-3)

firman Allah lagi
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya"
( surah al-Baqarah, ayat 286)



Allah sayangkan kita...
Allah mewajibkan kita berpuasa dalam bulan Ramadhan
agar..
dapat mendidik umat manusia untuk menundukkan hawa nafsu
firman Allah
"Wahai orang-orang yang beriman, kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu supaya kamu bertaqwa. Puasa itu diwajibkan dalam beberapa hari tertentu. Maka sesiapa di antara kamu yang sakit atau dalam musafir (bolehlah ia berbuka) maka hendaklah ia digantikan dengan hari-hari lain."
(surah al-Baqarah ayat 183)

Allah sayangkan kita...
kadang-kadang Allah tidak memberi atau memakbulka doa  hamba-hambaNya yang menginginkan sesuatu
kerana..
Allah tahu apa yang terbaik untuk umat manusia ni dan juga dalam masa yang sama Allah telah meyediakan sesuatu yang lagi baik dari yang kita mohonkan itu...
Firman Allah
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahalia amat baik bagi kamu, dan boleh jadipula kamu menyukai sesuatu , padahal ia amat buruk bagi mu.Allah mengtahui sedangkan kamu tidak mengetahui."
(surah al-Baqarah ,ayat 216)



sebenarnya para pembaca sekalian.....
 banyak lagi tanda bahawa Allah sayangkan kita ni..
perkara yang saya ungkapkan di aas cuma sedikit sahaja sedangkan tanda Allah sayangkan kita ni banyak lagi yang tidak dpt hendak diungkapkan...dan jika nak diungkapkan di sini memang tidak terperi banyaknya.....
terlalu banyak nikmat yang Allah sediakan kepada umat manusia ni cuma kita sering kali alpa apabila telah mendapat nikmat tersebut...
tanpa kita sedari..kita sering kali terlupa kepada nikmat Allah tetapi Allah sahaja yang tidak pernah melupakan hambaya...
oleh itu sentiasalah bersyukur kepada nikmat yang Allah berikan kepada kita




sampai disini sahajalah entry saya  padakali ini..
insyaallah..
kita akan bertemu pada entry yang akan datag..
Akhiru kalam...
yang baik itu datang daripada Allah manakala yang buruk itu datang daripada diriku ni yang serba kekurangan...
yang baik kita jadikan tauladan dan yang buruk kita jadikan sebagai sempadan...
selamat beramal...
(^_^)V






















Thursday, November 3, 2011

Tazkirah Jumaat:7 Ayat-Ayat Cinta Orang Mukmin b(^_^)d

Assalamualaikum to all readers..
entry kali ini aku hendak share mengenai aya-ayat cinta kita kepada pencipta kita..
dengan ayat ini menunjukkan kita selalu mengingati-Nya dalam kehidupan seharian kita 
Insyallah..

1.بسم الله الرحمن الرحيم
amalkanlah pada tiap-tiap kali kita hendak melakukan sesuatu...kalau boleh kita mulakan pagi kita dengan kalimah tersebut insyallah..

2.الحمد لله
ucapkanlah pada tiap-tiap kali kita hendak mengakhiri sesuatu pekerjaan dalam kehidupan kita..

3.أستغفر الله
jika tersilap dalam melakukan sesuatu atau mengatakan sesuatu yang buruk

4.إن شاء الله
jika ingin melakukan sesuatu perkara atau pekerjaan pada masa akan datang


5.لا حول ولا قوة إلا بالله
bila tidak dapat melakukan sesuatu yang berat atau melihat sesuatu yang buruk


6.انا لله وانا اليه راجعون
jika menghadapi musibah atau melihat kematian


7.لا إله إلا الله
Bacalah sepanjang siang dan malam sebanyak-banyaknya.Amalkanlah selalu semoga kita tergolong dalam golongan yang diredhai Allah


Hadis Nabi S.A.W
Rasulullah bersabda:"Barangsiapa yang hafal dan mengamalkan tujuh kalimah ini akan dimuliakan oleh Allah dan para malaikat dan akan diampunkan dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di lautan"


(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)


hmm..
ok r korang sampai sini sahaja entry pada kali ini..semoga kita dapat amalkan dan ambil iktibar terhadap semua ini..


Yang baik itu datang daripada Allah 
manakala...
Yang buruk itu datang dari diri yang serba kekurangan ini
yang baik kita jadikan tauladan dan yang buruk kita jadikan sempadan...
selamat beramal..
wasalam(^_^)V













Wednesday, November 2, 2011

Kegelapan Hari Ini Tidak Bermakna Tiada Kecerahan Pada Hari Esok

Assalamualaikum to all readers...

Bagi setiap individu ada hari yang gembira dan ada juga hari yang sedih...
dan dalam masa yang sama ada juga insan yang mempunyai masa silam yang boleh kita katakan tidak bernasib baik atau malang atau apa-apa istilah yang korang semua hendak gunakan.,.
dan aku percaya bahawa hampir setiap orang akan mengalami perkara ini..
kita sering kali mendengar statement ni..

'KEHIDUPAN INI IBARAT RODA..ADA KETIKA  BERADA DI ATAS ,ADA WAKTU BERADA DI BAWAH'

hmm...yup..
aq pun memang setuju jugak dengan statement ni..
  kita hendaklah selalu beringat bahawa tidak selama-lamanya kita akan berada di puncak kejayaan dan kegemilangan kita kerana akan ada satu masa nanti kita akan berada dibawah..
x kisahlah jika kita ada dibawah tu disebabkan  orang mengkhianati kita atau pun disebabkan kesilapan kita sendiri...
hal ini kerana untuk mengajar manusia sifat merendah diri dan juga menjauhkan sifat riak,takbur dan ujub.
selain itu jugak tanDa bahawa Allah masih sayangkan kita dan tidak melupakan kita..
Dia mengingati kita dengan memberikan kita pelbagai ujian sesuai dengan tahap kemampuan manusia tu sendiri..

'SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK AKAN MENIMPAKAN SESUATU UJIAN MELEBIHI KEMAMPUAN PARA HAMBA-NYA'

hmm..
tapi..
kadang-kadang ada juga insan yang apabila telah berada di puncak kegemilangannya kembali telah lupa kesusahan yang menimpa diri mereka dahulu..
adakalanya..
apabila kita da berjaya..kita lupa untuk merenung kembali setiap kesusahan yang kita lalui dalam perjalanan 

'SETIAP YANG BERLAKU ADA HIKMAHNYA'

itu yang kita sering dengar tapi kita sering lupa apabila kita dalam kesusahan dan pada masa itu kita selalu menyalahkan takdir dan yang lebih teruk kita selalu menyalahkan Allah mengapa kita mendapat nasib sebegini..
ingat!!!
seseorang itu tidak akan mendapat kebahagiaan pada ketika ini jika dia tidak mengalami kesusahan  atau ujian yang menimpa dirinya dahulu...

'TIADA YANG PERCUMA DALAM KEHIDUPAN INI'

dan...

'SETIAP KEJAYAAN YANG KITA PEROLEHI PASTI AKAN DIDAHULUKAN DENGAN BAYARAN YANG TINGGI SESUAI DENGAN KEJAYAAN TERSEBUT'


kadangkala perkara ini da jadi macam salah satu bentuk perniagaan pula..
jika seseorang itu hendak berjaya dalam peperiksaan....maka dia perlu membeli kejayaan dalam peperiksaan tersebut dengan usaha dia melalui membaca buku or berlatih sebagai bayarannya
jika orang itu hendak menjadi kaya..maka dia kena beli kekayaan itu dengan bekerja keras sebagai bayaran nya

hmm..
korang renung-renungkanlah..

'ALLAH HENDAK MEMBERIKAN REZEKI  DAN NIKMAT KEBAHAGIAAN KEPADA PARA HAMBA-NYA  DENGAN PELBAGAI CARA'

kadangkala cara tersebut sehingga tidak terfikir langsung dalam akal fikiran manusia..
jika hari ini dia menjalani kehidupan sebagai PENGEMIS..
siapa sangka...
pada hari esok dia akan menjadi seorang JUTAWAN...

 jika pada hari ini seseorang itu DICERCA dan DIHINA..
siapa sangka..
pada hari esok dia akan menjadi seseorang yang DIHORMATI dan DISEGANI dalam kalangan masyarakat


oleh itu..
apabila kita telah memperolehi kebahagian dan kesenangan..
maka janganlah kita sombong dan bongkak serta lupa kepada Allah..
kerana...

'ALLAH KALAU HENDAK TARIK BALIK NIKMAT-NYA ITU SEKELIP MATA JE'

hmm..
ok r sampai sini sahajalah coretan aku pada kali ini..


sesungguhnya yag baik itu datang daripada ALLAH..
manakala yang buruk itu datang dari kekurangan diri ini sebagai hamba-NYA..
yang baik kita jadikan tauladan serta amalan..
yang buruk itu kita jadikan sebagai sempadan...
semoga berjumpa lagi dan selamat beramal
~~~~~wasalam~~~~~
(^_^)V 



selalulah berdoa dan bermohon kepada Allah agar kita sentiasa berada dalam keredhaan-NYA serta sentiasa  dilimpahkan rezeki dari-NYA..




jadikan al-Quran dan assunah sebagai panduan hidup kita



jom komen:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...